Oblíbené nemovitosti 0
*Povinné údaje
*Povinné údaje
  • Pražský realitní trh

Trh s luxusními nemovitostmi je v České republice pevně etablovaný, nicméně jeho uzavřenost a diskrétnost probíhajících transakcí ponechává prostor pro řadu otázek. Skutečně luxusních staveb je v naší zemi omezené množství. Většina je soustředěna do historického centra Prahy a několika oblastí širšího centra metropole.

Nejvyšší segment má mnoho podob. Od historických staveb s jedinečnou historií až po nové, výjimečné projekty navržené předními architekty. Jedno ale mají společné. Důraz na nejvyšší kvalitu ve všech ohledech. Lokalita, prostor, vybavení i služby musejí dosahovat nejvyšší světové úrovně

Lokalita bez kompromisu

Luxusní lokalita musí klientům přinést výjimečný zážitek. Ideální nemovitost má výhled na Pražský hrad, na Vltavu a částečně také do zeleně. Nezanedbatelnou hodnotu má také historie místa. Pokud adresu proslavila významná osobnost, nebo historická událost, atraktivita roste. K nejprestižnějším adresám patří Malá Strana, Staré Město, Josefov, ulice Nerudova, Ke Hradu a další velmi povědomé lokality. Mimo historické centrum pak Bubeneč, části Vinohrad, Janáčkovo nábřeží a nově také navazující oblasti širšího centra. Pro některé z klientů jsou atraktivní také domy na okraji nebo v nejbližším okolí Prahy.

Prostor a absolutní pohodlí

Ihned po lokalitě je zásadní prostor. Zatímco vnitřní dispozice podléhají vkusu individuálního klienta, důraz na velkorysost řešení je velmi obvyklý. V nejhodnotnějších nemovitostech není výjimkou dvoupokojový byt rozprostřený na 250 m2 plně přizpůsobený životnímu stylu svobodného páru. Jednotlivé vnitřní dispozice pak mohou plně odrážet životní styl majitele.

Ušlechtilé vybavení na míru

Kvalita a noblesa musí prostupovat celým interiérem i vnějškem budovy. V českém prostředí nemusí být v oblibě jen okázalé paláce. Pozornost poutají invenční nové projekty nebo vkusně zrekonstruované měšťanské a historické domy. Zatímco plášť budovy může záměrně působit decentně, interiér má na první pohled zaujmout tím nejlepším a proměnit každodenní bydlení v zážitek. Trendem jsou ušlechtilé přírodní materiály jako kámen, dřevo, sklo, hliník. Do Prahy si nacházejí cestu materiály ze všech oblastí světa a není výjimkou, že architekti na projektu interiéru pracují více než rok. Cílem je to nejlepší dostupné..

Z pozice developera je ideální vyladit k dokonalosti exteriéru domu a společné prostory, samotné jednotky je v některých případech vhodné nechat nedokončené ve stavu shell&core nebo dokončit až dle požadavků konkrétního klienta. Nelze vytvořit interiér, který bude vyhovovat zároveň rodině s dětmi, klientům využívajícím bydlení pouze sezónně nebo diplomatovi zvyklému pořádat pravidelné společenské akce. Atraktivitu bytů zvyšuje přítomnost podzemního parkování a řada developerů proto přizpůsobuje i domy v historické zástavbě. Naopak nadhodnocovanou složkou může být smart domácnost. Zejména muži chytré gadgety oceňují. Nemalá část klientů však tyto služby nemusím mít jako prioritu a považuje za nadbytečné, protože komfort poskytuje vlastní personál.

Služby a soukromí

Služby na nejvyšší dostupné úrovni patří k dalším nezbytným atributům. Požadavky jsou různorodé, řada nemovitostí poskytuje prostor pro personál. Důležitou službou v objektu může být concierge plnící všechna přání klienta, včetně kompletní péče o vozový park. Zatímco luxusních jednotek příliš nepřibývá, jeden z velmi ceněných statků ne neustále ohroženější. Soukromí. A soukromí musí střežit nejen samotná nemovitost, ale také veškeří další lidé spjatí s transakcí nebo správou. Ochrana před zvědavci není nikdy zbytečně silná, stejně tak individuální požadavky na zabezpečení. Samozřejmostí jsou kamerové systémy a recepce zajišťující, že prostory nenavštíví nikdo nepovolaný.

Vysoké nároky na makléře

Úlohou úspěšného makléře je především zdárné dokončení transakce a oboustranná spokojenost. Zásadní je získání a udržení mimořádné důvěry, protože zamýšlený obchod se nezřídka pohybuje v desítkách milionů korun. Platí také, že stejně jako jsou výjimečné nabízené nemovitosti, jsou výjimeční i jejich majitelé a kupci. Mezi nezbytné kompetence makléře patří vynikající znalost trhu spojená s vysokým právním povědomím a schopností diplomatického jednání. Pozice bývá mnohdy o to složitější, že obě strany mohou jednat přes prostředníky.

Klienti a trh

Cena je individuální stejně jako nabízené nemovitosti. Zatímco pro střední i prémiový segment fungují cenové mapy poměrně spolehlivě, luxus se svázání do tabulek brání. Typická kupní cena se dotýká hranice 200 tisíc korun za m2, u výjimečných staveb až 300 tisíc za m2. Těžko hledat přesná pravidla. Jediným pevným měřítkem je, názor prodávajícího a kupce. Rozdílné jsou i motivace a zájem kupujících. Řada vnímá koupi jako investiční příležitost, uložení volných peněz. Pro mnohé je však koupě doplněním životního stylu, splněním si přání. Celkový průběh také ovlivňuje aktuální situace zájemců, zejména tlak na rychlost uzavření obchodu.

Přehled o trhu a cenách závisí na zkušenostech makléřských týmů. Veřejná nabídka je velmi limitovaná a výjimečné nemovitosti si hledají svého kupce prostřednictvím osobních vazeb a doporučení. Nechat luxusním domem nebo bytem projít desítky zájemců může znamenat pád o třídu níže, do podstatně širšího prémiového segmentu. A právě tyto dva segmenty neodborná veřejnost často zaměňuje. Konkurencí luxusních českých nemovitostí není český trh, ale lokality stejného standardu ve světových metropolích. Jakékoli poměřování se zbytkem lokálního trhu může přinést mylné závěry.

Články a aktuality