Autor: LEXXUS NORTON
Pro prestižní soutěž Interiér roku je typické, že podobu ocenění pro vítěze navrhuje pro každý ročník jiný autor. Za návrhem těch letošních stojí OTA SVOBODA, designér sklárny Bomma.
Designér Ota Svoboda s jednou z cen pro vítěze letošního ročníku Interiér roku. Foto: Kristina Hrabětová.
Co vás přivedlo ke sklu? Navázal jste na rodinnou tradici?
U nás v rodině se přede mnou nikdo sklu nevěnoval. Původně jsem chtěl jít po maturitě studovat oděvní návrhářství na Technickou univerzitu v Liberci, ale kamarádka mi řekla o Vyšší odborné škole v Novém Boru, kam šla studovat malbu skla. Sklo mě na první pohled učarovalo a do dnes nepřestalo fascinovat.
Známé svítidlo Soap, kterého jste autorem, je každé originál, protože vzniká volným foukáním bez formy, takže připomíná mýdlové bubliny. Co bylo vlastně dřív, nápad vytvořit „mýdlové bubliny“, nebo nápad, jak vytvořit pokaždé originální svítidlo, které nakonec vypadá jako mýdlová bublina?
Tak trochu od obojího. Mýdlová bublina v dlani vám praskne stejně tak lehce, jako Vám může prasknout téměř hotový kus skla na píšťale. Je to otázka správného načasování. Zároveň jsem ale chtěl, aby svítidlo z kolekce, které může mít doma v obýváku váš soused nebo zároveň může viset ve všech saloncích letiště v Birminghamu, bylo vždy jedinečné, unikátní. Vlastně všichni zákazníci doma mají stejné, ale v jemných detailech jiné svítidlo. Jako je každý z nás originál.
Deset originálů má podobu záměrně velmi prostorově výrazných světelných objektů. Dvě křišťálové vrstvy ochraňují broušený střed -- zářící vejce. To je pro absolutního vítěze zlaté a pro vítěze jednotlivých kategorií stříbrné. Foto: Kristina Hrabětová.
V Bomma jste začínal na pozici huťmistra, zkusil jste si sám vyfouknout svítidlo Soap?
Ano, když bylo potřeba, vždy jsem s kolegy foukal. Naopak byly dny, kdy jsem rád odložil papíry a vzal do ruky píšťalu.
S manželkou jste založil značku Glassfictions, jak se spolupracuje v rámci rodiny? Dostanete se někdy do sporu nebo je vše vždy zalito sluncem?
Neřekl bych sporu, ale zároveň není ani vždy vše zalité sluncem. To by byla nuda. Baví nás, že máme čas pro sebe, spolu a bez dětí, kdy můžeme svobodně tvořit, vyrábět, vyčistit si hlavu a vidět za sebou produkty za kterými si můžeme stát. Jsme nejen za všemi nápady, ale i za výrobou samotnou. Zlobit se a pochválit tedy můžeme jen sami sebe.
Ota Svoboda během výroby ocenění ve sklárnách Bomma. Foto: Martina Vedralová.
Pro každý ročník Interiéru roku navrhuje ocenění jiný designér, a to na dané, a vždy jiné téma. Letos je to „svoboda vnitřního prostoru“. Jak jste téma, jehož shodou okolností de facto nesete jméno, vtělil do letošní podoby ceny?
Svobodu vnímám jako jednu z nejdůležitějších životních hodnot. Především pak tu naši vnitřní svobodu, kterou si musíme chránit a opatrovat každý sám. Stejně tak i letošní ceny, je to uvnitř (zrcadlové vejce) chráněno několika vrstvami před vnějšími vlivy a nátlakem.
Co bylo na výrobě letošní ceny nejkomplikovanější po technické stránce?
Jednoznačně hliníková montura!
Ota Svoboda
Po studiu sklářské školy v Novém Boru spoluzaložil studio Borninbor (s designérem Jakubem Janďourkem). S manželkou později založil značku Glassfictions.
V současnosti působí jako interní designér sklárny BOMMA a spolupracuje na vývoji všech jejích kolekcí. Je například autorem řady svítidel nazvané Soap, která je de facto nejprodávanějším sortimentem sklárny.
Mimo jiné také za tuto kolekci získala sklárna v roce 2016 ocenění Czech Grand Design v kategorii Výrobce roku.