Druhý život střepů

Autor: Institut bytového designu

Autorem ocenění pro jubilejní desátý ročník Interiéru roku je studio DECHEM založené tvůrčím i životním duem Michaelou Tomiškovou a Jakubem Janďourkem. V současnosti nejraději „vdechují“ druhý život střepům z nepovedených výrobků a pod taktovkou sklárny BOMMA z nich vytvářejí originální světelné objekty. Právě do tohoto jejich období spadá jedenáct autorských originálů, které si ze slavnostního předávání odnesli vítězové.

Druhý život střepů

Zakladatelé studia Dechem, tedy tvůrčí i životní pár designéři Michaely Tomišková a Jakub Janďourek, kteří jsou autory ceny pro jubilejní desátý ročník ocenění Interiér roku. Foto: Kristina Hrabětová

Vaše ikonická váza Bandaska byla promyšleným designem, který skoro vylučoval prvek nahodilosti, zatímco práce s deskami z druhotně tavených střepů prvek nahodilosti předpokládá téměř jako koncept. Jaký impuls způsobil takovou změnu v uměleckém přístupu?

V naší práci rádi experimentujeme, hledáme hranice práce se sklem. Právě nás baví střídat polohy nahodilosti s pečlivě propracovanými tvary. V případě ceny pro Interiér roku jsme i tyto dvě polohy zkombinovali do svítícího objektu, který je tvarově promyšlený a materiál jsme vytvářeli s představou o výsledné podobě, kde jsme počítali s tím, že nahodilost sehraje nedílnou součást procesu.

Co vás přivedlo k využití odpadních střepů, kterým svými návrhy vdechujete nový život?

Asi potřeba pracovat se sklem i po jeho rozbití a prodloužit cestu produktu/ objektu. Začít pískem a nezastavit se u střepů. Také hledání nových možností zpracování skla, kdy po zdražení energií se práce v huti stala hodně nákladnou. Upcycling je nedílnou součástí designu naší doby a jsme za to moc rádi.


Tavené desky byly vyráběny v Kolectivs Ateliers v Novém Boru. Spoluautorka Michaela Tomišková sama plnila formu drcenými střepy, a to ve spolupráci s Michalem Ullrichem, vedoucím Ateliéru slamping and fusin. Foto: Natálie Kubenková

Svůj technologický postup, resp. výsledný materiál, jste nazvali Fragmentglass. Co všechno z něj lze vyrobit? Co z něj nejraději navrhujete vy?

Momentálně jsme dodělali nové svítidlo Fragment Line pro značku Bomma a pro naši tvorbu využíváme Fragmentglass pro unikátní objekty, desky stolů, panely v interiéru a nástěnné svítící objekty. Od malých předmětů jako úchytky na zeď až po velké skleněné panely do interiéru. Pracujeme také s různými tloušťkami desek, kdy po vyleštění hran můžete „nakouknout“ do úžasně magického světa skla.

Letošní ocenění Interiér roku má podobu geometrické hry tří tvarů. Čím konkrétně ve vašich očích tento světelný objekt evokuje interiér, případně proces jeho tvorby?

Celá cena je jako miniatura architektury, je to pohled přes broušené plochy do hlubin vesmíru. Je jako poskládané části projektů každého tvůrce. Chtěli jsme vytvořit cenu, která dává prostor pro vaší představivost.


Cena pro jubilejní desátý ročník Interiéru roku je tvořena geometrickými plochami skla, vyrobenými stavením odpadních střepů. Tuto technologii nazvali autoři ze studia Dechem Fragmentglas. Objekt je podsvícený a představuje metaforu architektury viděné očima autorů. Foto: Kristina Hrabětová

Při výrobě cen Interiér roku jste sama sestřepovávala sklo, sypala střepy do forem a ovlivňovala výrobu do naprostého finále. Působila jste nesmírně koncentrovaně a nadšeně až euforicky. Baví Vás tento přístup víc, než když návrh „pouze“ předáte výrobě?

Proces samotné výroby myslím nás oba strašně baví. Trávím hodně času v holešovickém studiu a často cítím, že už potřebuji kontakt se samotným materiálem. Pustit se do výroby nebo alespoň asistovat. Všechny tyto prožitky se ve výsledném designu propíší. Vždy poznáte na každém produktu s jakou vášní a znalostí materiálu designer pracoval. Osobní prožitek hodně posouvá naši práci.


Finálnímu návrhu předcházela celá řada skic. Foto: Natálie Kubenková

Studio Dechem je sice tvořeno širokým týmem, ale jádro jste vy dva, jako tvůrčí i životní pár. Jak vlastně funguje „dvouautorství“? Řeší někdo víc formu a jiný technickou stránku, nebo je v pozadí kreativní dialog?

Kreativní dialog je nedílnou součástí našeho fungování. Někdy prostě věříme tomu druhému v jeho volbě tvaru, technologie a někdy hledáme celý tým ten pravý koncept a následně jeho formu. Pracujeme společně už dlouho a známe myslím hodně dobře a hluboce naše potřeby, inspirace, tvarosloví a cestu tvůrčího procesu. Respekt a někdy nechat věci plynout přirozeně je naše cesta k dobrému fungování.

Pravidelně vystavujete na milánském Salone del Mobile nebo např. v Paříži. Co považujete za svůj největší dosavadní úspěch?

Pro mě je určitě největší úspěch, že nás DECHEM baví a živí, že do práce chodíme rádi a že máme hodně skvělých plánů a naplňujících projektů přes sebou. Jsem za to opravdu vděčná.