Autor: Institut bytového designu
Autorem ocenění pro jubilejní desátý ročník Interiéru roku je studio DECHEM založené tvůrčím i životním duem Michaelou Tomiškovou a Jakubem Janďourkem. V současnosti nejraději „vdechují“ druhý život střepům z nepovedených výrobků a pod taktovkou sklárny BOMMA z nich vytvářejí originální světelné objekty. Právě do tohoto jejich období spadá jedenáct autorských originálů, které si ze slavnostního předávání odnesli vítězové.
Zakladatelé studia Dechem, tedy tvůrčí i životní pár designéři Michaely Tomišková a Jakub Janďourek, kteří jsou autory ceny pro jubilejní desátý ročník ocenění Interiér roku. Foto: Kristina Hrabětová
V naší práci rádi experimentujeme, hledáme hranice práce se sklem. Právě nás baví střídat polohy nahodilosti s pečlivě propracovanými tvary. V případě ceny pro Interiér roku jsme i tyto dvě polohy zkombinovali do svítícího objektu, který je tvarově promyšlený a materiál jsme vytvářeli s představou o výsledné podobě, kde jsme počítali s tím, že nahodilost sehraje nedílnou součást procesu.
Asi potřeba pracovat se sklem i po jeho rozbití a prodloužit cestu produktu/ objektu. Začít pískem a nezastavit se u střepů. Také hledání nových možností zpracování skla, kdy po zdražení energií se práce v huti stala hodně nákladnou. Upcycling je nedílnou součástí designu naší doby a jsme za to moc rádi.
Tavené desky byly vyráběny v Kolectivs Ateliers v Novém Boru. Spoluautorka Michaela Tomišková sama plnila formu drcenými střepy, a to ve spolupráci s Michalem Ullrichem, vedoucím Ateliéru slamping and fusin. Foto: Natálie Kubenková
Momentálně jsme dodělali nové svítidlo Fragment Line pro značku Bomma a pro naši tvorbu využíváme Fragmentglass pro unikátní objekty, desky stolů, panely v interiéru a nástěnné svítící objekty. Od malých předmětů jako úchytky na zeď až po velké skleněné panely do interiéru. Pracujeme také s různými tloušťkami desek, kdy po vyleštění hran můžete „nakouknout“ do úžasně magického světa skla.
Celá cena je jako miniatura architektury, je to pohled přes broušené plochy do hlubin vesmíru. Je jako poskládané části projektů každého tvůrce. Chtěli jsme vytvořit cenu, která dává prostor pro vaší představivost.
Cena pro jubilejní desátý ročník Interiéru roku je tvořena geometrickými plochami skla, vyrobenými stavením odpadních střepů. Tuto technologii nazvali autoři ze studia Dechem Fragmentglas. Objekt je podsvícený a představuje metaforu architektury viděné očima autorů. Foto: Kristina Hrabětová
Proces samotné výroby myslím nás oba strašně baví. Trávím hodně času v holešovickém studiu a často cítím, že už potřebuji kontakt se samotným materiálem. Pustit se do výroby nebo alespoň asistovat. Všechny tyto prožitky se ve výsledném designu propíší. Vždy poznáte na každém produktu s jakou vášní a znalostí materiálu designer pracoval. Osobní prožitek hodně posouvá naši práci.
Finálnímu návrhu předcházela celá řada skic. Foto: Natálie Kubenková
Kreativní dialog je nedílnou součástí našeho fungování. Někdy prostě věříme tomu druhému v jeho volbě tvaru, technologie a někdy hledáme celý tým ten pravý koncept a následně jeho formu. Pracujeme společně už dlouho a známe myslím hodně dobře a hluboce naše potřeby, inspirace, tvarosloví a cestu tvůrčího procesu. Respekt a někdy nechat věci plynout přirozeně je naše cesta k dobrému fungování.
Pro mě je určitě největší úspěch, že nás DECHEM baví a živí, že do práce chodíme rádi a že máme hodně skvělých plánů a naplňujících projektů přes sebou. Jsem za to opravdu vděčná.